Monday, July 16, 2007

عاوز اقول حاجه

تحديث في 7-17
في بعض من زوارنا طلب صور للقلعه وطبعا انا مقدرش اقول لا
تحياتي لكم جميعا واهلا وسهلا بيكم جميعا


طبعا كل الحبايب لما بيجو اسكندريه واقصد بالحبايب دول المصيفين اللي بينورونا في الصيف ههههههههههههههههههههههههههههه
الناس دي لما بتيجي كل نفكيرها بيكون البلبطه في البحر الصبح والتعرض قدر الامكان للشمس للحصول على اكبر قدر من اللون البرونزي

دا الصبح
اما باليل بقى فبتكون الشوارع والكافتريات والكورنيش هو الشغل الشاغل لحبايبنا دول
طبعا الناس جايه تصيف ومش طالبه عكننه

بس حسال سؤال؟؟غلس انا صح حطلعكو من البحر شوييه كده وتقعدو تحت الشمسيه شويه كده وقولولي

كام واحد من الناس اللي بيصيفو فكرو يروحو حته زي دي


برضه دي حته في اسكندريه والله ههههههههههه حتى بصو التاكسي


او مكان زي دهاو هنا مثلا





واللي جايه دي عشان اللي بيحبو السهر زي حالاتي





ودي برضه عشان خاطر السهيييييييره هههههههههههه



انا هدفي من البوست دا يا جماعه اني اعرفكم على اسكندريتنا اللي احنا نعرفها

كتير من الضيوف اللي بيجونا في الصيف يمكن ما زارش المناطق دي

او مر عليها كده مرور الكرام من غير ما يقف ويدخل ويتفرج

او على الاقل يسال ويعرف دي ايه



حسيبكم مع شويه صور كده تنقلكم روعه اسكندريه وجمالها الحقيقي






بالذمه مش حلوه


في حد من الضيوف اللي بيشرفونا كل سنه اخد باله من الحاجات دي قبل كده؟؟





على فكره معهد الدونبوسكو ده صرح تعليمي صناعي في اسكندريه اتخرج منه اساتذه في كل المجالات الصناعيه


الناس دي عطت كتيييييير اوي للبلد ومشاء الله عليهم بره مصر برضه مشرفنا ورافعين راسنا


وبرضه اسكندرانيه ههههههههههههههههههههههه







عرفتو بقى احنا بنحبها ليه



وعمار يا اسكندريه يا جميله يا ماريا وعد ومكتوب عليا ومسطر عالجبين



بحبك اوي ووحشتيني اوي اوي اوي



ملحوسه : الصور دي بعضها اهداء من صديقي حمدي اكيد طبعا اسكندراني


والبعض الاخر شغل ايدايا وحياه عنيا

47 comments:

Bossy said...

السلام عليكم

اول تعليق ربنا يستر

بجد اسكندرية حلوة
بس برده احلي حاجه فيها البحر
والاماكن اللي صورها موجوده برده حلوه
وناسها كمان حلويين
اسكندريه
تحياتي

اسكندراني اوي said...

bossy
ربنا يستر ان شاء الله
انتي ماتعرفيش ان انا وجدو متفقين اللي يعلق اول واحد ياخد ربع جنيه مخروم
هههههههههههههه
ماقولناش لا
بس برضه جنب البحر فيها حاجات تانيه جميله
انا ناسها دول جدعان بجد
شاكر زيارتك

تحياتي

sakayar said...

على فكرة أنا مش ببلبط كتيييير ومش بصيف في اسكندرية لإني مش بصيف خاااالص لكن بأجيها زيارات وممكن نزلت البحر آخر مرة بس لمدة ربع ساعة ... لكن بحب أكتر أتمشى ع البحر أو أتفرج عليه ...وبالنوسبة للأماكن اللي انت حطيت صورها فأنا فيه بعضها بالفعل دخلتها وفيه أماكن كل ما بآجي لازم أدخلها ... لكن فيه حتت أول مرة أعرف إنها في اسكندرية
بس بجد ربنا يزيد اسكندرية جمال ... خليها حلاوة بلاش جمال ده
ههههه

زى الهوا said...

اولا : انا مارحتش اسكندرية غير بس مرتين وكنت صغيرة شوية ، فمش فاكراها اوى , بس كل اللى فكراها انى مااستمتعتش خالص , ماتزعلش انا حبيت بس اقول الصراحة , بس جايز يكون علشان بابا ماخرجناش كتير فى المصيف دا , او جايز علشان انا متعودة اصيف فى اماكن تانية وكانت طفرة انى اروح اسكندرية , بس الحق يقال كتير اوووووى من صحابى بيحبوا اسكندرية اوى وبينتقدونى لما باقول انى مش باستريح لها , دى نقطة

النقطة التانية بقى : احنا عندنا القاهرة فيها حاجات كتير زى اللى حضرتك مصورها بس اللى فعلا مش فيها هوه البحر واحنا بيبقى واحشنا البحر بس , يعنى زى ماتكون رايح اخر الدنيا علشان يتزور جدك , هتنزل فى الاسبوع دا من عند جدك وعمتك ساكنة جنبه هتسيب جدك وتروح تزور عمتك ؟؟؟ , بس فعلا الصور رائعة وانا بحسدكم يااسكندرنية على حبكم لبلدكم اوى كدة ، لأن حضرتك مش اول واحد الاحظ انه بيحب بلده اوى كدة وخصوصا لأن كليتى كان فيها اسكندرانين كتير

ايه الرغى دا كله , رغاية انا بغباء

اسكندراني اوي said...

SAKAyAR
يا راااااااااااااااجل
في حد ما بيصيفش ليه كده
لازم كلنا نصيف
يعني انت بتفضل لابس شتوي على طولللللللل

هههههههههههههههه
احلى حاجه التمشيه على البحر
ومافيش مانع برضه من شويه بلبطه
ههههههههههههههه
مشيها حلاوه
وش بيغمز

تحياتي يا باشا

mimi said...

اسكندراني

حلوة قوي الصور دي بس كنت محتاجة تعليق على بعض الاماكن اللي مش عارفاها يعني محتاجين مرشد سياحي
الواحد مش بيلاقي ف اسكندرية حد يقوله عن الاماكن دي حاجة يعني يبقى في خريطة للمصيفين وهما يختاروا واللي مش عايز يروح يبقى ذنبه على جنبه
وبعدين كام صورة لمكتبة اسكندرية من اليمين ومن الشمال ومن قدام ومن ورا وبالنهار وبالليل ايه يا عم ده
تحياتي

اسكندراني اوي said...

زي الهوا
اشكرك على صراحتك بس صدقيني لو جيتي اسكندريه وبصيتلها بعيون تانيه حتحبيها
وبعدين خلي بابا يجيبكو اسكندريه الصيف ده
ههههههههههه
اكيد كل مدينه فيها جمالها
ليها رونقها بس برضه مش زي اسكندريه
وش بيضحك
وعدين انا عمتي مش ساكنه جنب جدي
هههههههههههههههههه
تحياتي ليكي
ومافيش رغي ولا حاجه
شرفتي

ملحوسه : مافيش اسكندراني ما بيعشقش اسكندريه

اسكندراني اوي said...

mimi
اهلا اهلا
عاوزه تعرفي ايه وانا اقولك
انا عارف ان المصايف بتكون مجموعات واللي يطلع من المجموعه بيحتاس بس بجد في مناطق في اسكندريه جمييييييييييييله
اوي مش بحر وبس
اه اصل مكتبه اسكندريه دي تحفه معماريه بكل المقاييس
استخدم فيها كم رهييييييييييب
من تكنولوجيا كل حاجه
من اول الاساسات
حتى التشطيب الخارجي

نورتي البلوج
تحياتي

Unknown said...

اسكندرية ماريا وترابها زعفران
على فكرة فكرة المصيف عندنا غريبة تلاقى الواحد واخد المدام والاولاد او مجموعة اصحاب مع بعض وهمهم شى واحد البحر الصبح لحد ميتفحموا والفسح بليل فى الكافيهات والسينما والمسرح
مش عيب بس جنب دة لازم يكون برضة فية شوية ثقافة صغيرة عن المكان ولا اية

aliaa said...

بجد الموضوع تحففففففه جداا
لكن انا اول مرة اشوف الاماكن دى عمرى بجد ماشوفتها
وعلى فكرة بقالى كتييييير مروحتش اسكندورة حبيبتى يجى 13 سنه تقريبا
وأنا اصلا قريب فكرت انى اروح مكتبة الاسكندرية لانها تحفة بجد نفسى اشوفها
بس ربنا ييسرها ان شاء الله

شكرا عالبوست الجامد ده

Anonymous said...

الله عليك

ياسلام ياسكندرانى لما بتكون رايق

ومودك حلو بتعمل حاجات جميله

البوست كانه بيغنى

الصور مع تعليقاتك شىء مفرح

فى كل مره بتكتب حاجه عن اسكندريه

بحس ان بيتجدد حبى ليها

بوست جميل اوى بصراحه رائع ومودك كمان ياريت يبقى على طول را يق وصافى

زى ضحكه النونو اللى فى الصوره

شكرا على مجهودك
علشان تنزل بحاجه حلوه زى دى

دودو

اسكندراني اوي said...

ايوية
يا اهلا بيكي
ايوه التصييف لدرجه التفحم
ههههههههههههههه
على فكره ناس كتيير قوي بتتعمد انها تتحرق في الشمس كده عشان باقي الناس تعرف انها صيفت
اكيد اسكندريه برضه فيها حاجات تانيه كتيير غير البحر والكافيهات

تنورو في اي وقت
تحياتي ليكي نورتيني

اسكندراني اوي said...

aliaa
اهلا بيكي
اشكرك على اطرائك والحمد لله ان البوست عجبك
ياااااااااااه 13 سنه وجالك قلب تقعدي 13 سنه من غير ما تزوري اسكندريه
دا اسمه كلام
اهلا بيكي في اي وقت
المكتبه اجازه جمعه وسبت خلي بالك

تحياتي
وخلينا نشوفك هنا كتير

اسكندراني اوي said...

دودو
يا مرحب يا مرحب
اشكر ليكي رفع المعنويات
ويارب ربنا يفكها علينا جميعا
والله انا لو نزلت الف بوست ما حوفي اسكندريه حقها من الجمال
ربنا يحقق اما نينا جميعا ان شاء الله

لكي كل التحيه
وبقول لحبيبتي ولاسكندريه
وحشتوني

تحياتي

أحمد عبد الفتاح said...

يااسكندرية .... ايه يالالاللي
عايزين شزية ... ايه يالالاللي
حاجه من الي هي ... ايه يالالاللي
حبة حاجات من الي جابها اسكندراني علي تراللي


ده اغنية التحالف بين يالالالي واسكندراني اوي

اسكندراني اوي said...

احمد عبد الفتاح
يالالالي

صباح العسل

نورت يا غالي
تحياتي

Dalia said...

انا معاك برضه ان المصيفين لما بيجو اسكندريه مش بيروحو غير البحر الصبح و اى كافيه بليل

بس انت نسيت مكان مهم جدا و جميل جدا بحرى عند القلعه سواء بليل او بالنهار بيبقي تحفه
و طبعا المنتزه

على فكره اسكندريه كلها جميله حتى الشوارع الزحمه و الاحياء القديمه

انا بحس احساس جميل اوى و انا ماشيه فى محطه الرمل عند جامع ابراهيم و شايفه المبانى القديمه اللى كلها فن

بوست جميل اوى

اسكندراني اوي said...

dalia
انا قصدت ما احطش القلعه لان اغلب الناس عرفاها
انا حطيت امثله بس للمناطق اللي اعتقد ان كثيرين ما يعرفوش عنها حاجه
اسكندريه القديمه فعلا كلها فن جميل وراقي
ومعمول بمزاااااج

اشكرك على زيارتك
ونورتي

tota said...

اسكندرانى

هو صح زى ما قلت اسكندرية لغير الاسكندرانية يعنى البحر

اصل المبانى والميادين والمعالم موجودة فى كل محافظة بشكل او بأخر لكن البحر وذكرياته من ايام طفولتنا ومراهقتنا وشبابنا مش موجود غير عندكم

اسكندرية عند كل واحد مذاق مختلف وذكرى بتصحى فيه حلم قديم وهو بيناجى البحر

انا معاك اننا نحاول نخرج بره ذكرياتنا علشان نخلق ذكريات جديدة فى اماكن مختلفة نقدر نسترجعها بعد كده فى الخمسين سنة القادمين ربنا يديلك ويدينا طولة العمر بقى
معلش صورة بقى لقلعة قايتباى علشان هى كمان مميزة

سلام ليك وللبحر كمان

اسكندراني اوي said...

tota

ربنا يدينا ويديك العمر والصحه
الذكريات الذكريات
يل لها من كلمه بنقولها ولكنها تعني الكثيييير جدا
لناس كتير برضه
اه المباني والمعالم موجوده في كل مكان انا معاكي
بس في اسكندريه لها طعم تاني
طعم البحر برضه
حاضر حعمل تحديث واحط صوره للقلعه

شرفتي وانستي

عروس البحر said...

اسكندرية مفيش احلي منها و انا كمان بحبها

عروس البحر said...

انا بموت في الاسكندرية موضوع هايل انت كده بتساعد علي السياحة بالاسكندرية

اسكندراني اوي said...

عروس البحر

كلنا بنحب اسكندريه
والله يا ستي اسكندريه مش محتاجه اساعد لها في السياحه
هي ماشاء الله عليها انزلي كده الشواطئ والكافتريات وطريق البحر
الصبح او باليل
في يونيو ويوليو واغسطس وانتي تعرفي
هههههههههههه
نورتيني

MiraMar said...

عمار يا سكندريه
الله ينور

تحياتي:)

اسكندراني اوي said...

miramar
عمار يا اسكندريه
اشكر ليكي زيارتك

تحياتي

اسكندراني في الغربة said...

اية الجمال دة
ايوة كدة مش تقولي البحر زعلان
و ريهم يعني اية اسكندرية وجمالها وسحرها
وخد كمان من عندي شوية صور يمكن تنفع
http://www.flickr.com/photos/dedawly
تحياتي

Gid-Do - جدو said...

اسكندرانى بالجامد اوى

البوست حلو ـ واسكندرية جميلة

وترجع لاسكندرية واهلك بالسلامة

وانا بخير ـ اطمئن عليا - اشكرك وافتخر بصداقتك

اسكندراني اوي said...

جدووووووووووو
طمنتني سيبك من البوست المهم انت
دا انا كنت قلقان جدا لما قريت البوست بتاعك النهارده
ربنا يكرمك يارب ويعيد كل مغترب لاهله يارب

انا اللي ليا الشرف اني اكون صديق ليك

ربنا ما يحرمنا منك

اسكندراني اوي said...

اسكندراني في الغربه
معلش يا صاحبي يوم كده ويوم كده
الحمد لله ان البوست عجبك
وان شاء الله حبص على الصور وممكن نعمل برضه بوست حلو بيها
الف الف شكر ليك لزيارتك



تحياتي يا ابو اسكندر

فى القلب said...

الله يخليك يا أسكندرانى
تكتب ليا كل عنواين الاماكن دى
تصدأ بأيه أنا كنت عايزه أخش فى الصور من كتر جمالها
متنساش طلبى

اسكندراني اوي said...

في القلب
عاوزه تعرفي عناوين ايه

بالترتيب كده
القلعه في الانفوشي
مدرسه سانت جان انتيد
مدرسه النصر للبنين
المكتبه طبعا
كنيسه مشهوره جدا على محطه ترام باكوس
حدائق انتونيادس
اتينيوس محطه الرمل
المدرسه الالمانيه
معهد الدونبوسكو في شارع الخيديوي ناحيه مسجد العمري
والباقي مناظر من محطه الرمل
ومحطه مصر

بس يا ستي

حتدفعي كام على اللفه دي بقى


نورتي اسكندريه

تخاريف خاصه! said...

الصور تحفه جداااااااااااا

فعلا اسكندريه حلوة اوى...

اسكندراني اوي said...

تخاريف

الف شكر لمرورك
اكيد اسكندريه حلوه اوي اوي اوي


تحياتي ليكي

moneer said...

يا عم اسكندرانى اوى مودنتك تحفه و الموضوع هايل
و انا و انت عارفين ان اسكندرية بتبقى زى القمر فى الشتا اكتر ميت مرة من الصيف
انا لغاية لوقتى مقتنع ان اسكندرية مدينه عادية مش مصيف انا مبعرفش اعيش فيها فى الصيف بتبقى زحمة و الواحد بيحمد ربنا ان الاخزة المصيفين اللى بيشرفونا كل سنة مش بيجوا الا علشان البحرو بيبقوا قاعدين من اول سيدى بشر لغاية المنتزة المكان ده بيبقى مستحيل تمشى فيه
بيبقى زحمة جدا فا سيبهم علابحر و خلينا عايشين فى اوكارنا جوه البلد لاحسن بعد كده نلاقى ناس بعومات ومايوهات فى باكوس هههههههههه

تحياتى

Jana said...

الصور جميلة جدااااا
تصور لسه فاكرة دلوقتى انطونيادس
وانى مدخلتهاش من وانا صغيرة قوى

طلب بقى صعب شوية
فى حتة فى المنتزه بعد ما تطلع على الكوبرى ...شبه السور اللى فيه فتحات ممكن تعد جواها وتبص للبحر ...هى شبه الصورة رقم 2 اللى عندك ..بس دى تخص القلعة

المكان ليه عندى ذكريات حلوة قوى ومرحتوش من سنين ...لأن الكوبرى دايما زحمة ...وانا جوزى بيتخنق بسرعة من الزحمة ومبيحبش نطلعه

لو لقيت الصورة دى ...حاكون ممتنة جدا جدا

وسبحان الله ..مع انى اسكندرانية ..الا انى مش لاقية وقت اروح اى حتة فى دول
حتى البحر ...بنطلع من اسكندرية عشان نروحه

الجميل انك شايفها جميلة قوى كده
يالا ..ربنا يرجعك ليها ولبيتك ولاسرتك الجميلة ...بالسلامة

تحياتى الاسكندرانية

اسكندراني اوي said...

moneer
هههههههههههههههههههههههههه
تحفه بجد بجد كلام صح الصح
انا بعشق اسكندريه في الشتا
ماشي يا قمر
نخلينا في الخنان
والحمد لله ان البلوج عجبتك

تحياتي يا جميل

اسكندراني اوي said...

jana
اهلا بيكي في البلوج
يبدو ان زوجك زي حالاتي ما بيحبش الزحمه
بس على الله ما يكونش زوج مدونه
انظر البوست بنفس الاسم


انتي عارفه انا لما بحب انزل البحر بروح مطروح اسكندريه في الصيف زي ما قال منيير
صعب حد ينزل فيها بحر
حدورلك على الصوره اللي انتي عاوزاها ويارب الاقيها
ربنا يرد كل مغترب لاهله يارب

اشكر ليكي زيارتك

مدونة كسبان said...

الصور جميلة جدا
والصور بينت ان الصور بتختلف من طريق التقاط الصور
اسكندرية جميله جدا
لكن مش عارف أنا بعز القاهرة اكتر ليه
مع كل التلوث والزحمة والهم ده
مش عارف والله

اسكندراني اوي said...

مدونة كسبان
يادي النور يا دي النور

ايه الشرف العظيم ده
اشكرك والله الصور دي انا زي ما قلت بعضها اهداء من صديق
وبعضها صوري
بيعد عنك يا كسبا انا مهموووس تصوير
انها قاهره المعز يا صديقي فكيف لا تكون جميله
تاريخ واثار
وعماره وفنون
بس برضه اسكندريه حلوه اويييييييييييي


نورتني

koukawy said...

في دونبوسكو هنا في العباسيه
محدش احسن من حد
و عندنا قلعه برضو
و بالأماره فيها ريا و سكينه
عندوكوا انتوا هناك صور ليهم
طبعا لأ
لالالالا
احنا احسن
قلعتنا احسن
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
تحياتي لأسكندريه اللي بالنسبه لي مشتي مش مصيف
احبها موت في الشتا
في الصيف محبش اهوب ناحيتها
البحر الأحمر يكسب في الصيف

سابرينا said...

ديه بجد
اسكندريه!!!
مفروض عليكو انتوه أهلها
متحتكروهاش لنفسكم
وتعملوا تبديل أماكن مع كل شعب مصر
مانتنفردوش بيها لوحديكم!!!
يهني كل شهر مثلأ
حد يسيب مدينته
ويجي عندكو
وانتو تروحو عندهم
switch places!!!!

اسكندراني اوي said...

koukawy
مابلاش سيره ريه وسكينه عشان كانو بيموتو الكوكوات الكمال
هههههههههههههههه
اسكندريه حلو صيف وشتاااااااااااا

اشكر ليكي تشريفك

اسكندراني اوي said...

sabrina


اه والله دي اسكندريه
يا ستي كفايه علينا الضيوف اللي يبشرفونا كل سنه في الصيف بياخدو راحتهم على الاخر
لدرجه اننا احنا يا اسكندرنيه اللي بنبقى ضيووووف
وش بيغمز
لا ماينفعش احنا نطلع
احنا زي السمك لو طلعنا بره اسكندريه نتخنق

تحياتي
ونورتي

Hannoda said...

عارف؟.. كنت بقول إن إسكندرية جميييلة لحد فترة طويلة من عمري

وبعدين لما كبرت و بقى ممكن أنزل أتمشى لوحد ساعتها بس فهمت يعني إيه إسكندررية جميلة

ماكانش ينفع لسة أمشي على البحر اللي كنت فاكراه أجمل مكان فيها لوحدي

فبقيت أنزل من المشروع في محطة مصر وأسيب رجلي على مزاجها

محرم بيه و شوارعها و محطة الرمل و الحضرة و إفضل ماشي كده لحد سموح

ومرة تانية على شارع الاقبال و منه لفكتوريا و الساعة و لحد السيوف


الفترة ده بس عرفت إني كنت مش عارفة يعني ايه إسكندرية

صحيح
عمااار يا اسكندرية و يا إسكندرانية

اسكندراني اوي said...

hannoda
شفتي بقى اسكندريه جميييله اد ايه
كل ما تروحي في حته حتلاقي في حاجه بتشدك
او مبنى معمول بمزاج
او حتى زخرفه قهوه لم تصبح بعد كوفي شوب
تحياتي
نورتي

Anonymous said...

عجبني الموضوع..
بس ياعم اسكندراني المصيف رايح عشان يصيف ويمقق عينيه في مية المالح.. مش عشان يمققها في الكتب والتاريخ.. وزيه مافيه كده.. فيه برضه ناس بتروح مخصوص عشان الأماكن التانية وعشان المكتبة مثلاً..

تحياتي وكتر من الصور شوية :)

اسكندراني اوي said...

mahmoud

اهلا بيك نورت يا باشا
والله انا بقول رايي والرزق على الله
ههههههههههههههه
حاضر بس والله الصور بطلع عيني على ما تتحمل بس نحاول حااااااااااضر