Saturday, September 22, 2007

وا محمداااااه




انا كنت بجهز لبوست مختلف تماما
وصوره جاهزه
وخلاص على ان بس انشره
جالي تعليق من
بيقول فيه
دعوه لكل المدونين للاشتراك في اقتراحات لانشاء تدوينه في حب الرسول
للرد على الاهانه باللغتين العربيه والنجليزيه





رحت عند انسان


لقيته عامل بوست اقل ما يقال عنه انه قوي


نسال الله ان يجعله في ميزان حسناته

وبما اني لست مؤهلا للرد باسهاب

او تعدييد لمناقب للحبيب

لكني كمسلم

ارفض

حقي


ومن هنا من عندي في اسكندريه بقول

انا ارفض ان يهان رسولي

انا ارفض ان يهان محمد رسول الاسلام

مش هما في الغرب بينادو بحريه الراي

ماشي

انا برفض

مين حيرفض معايا

انا ارفض ان يهان رسولي

انا ارفض ان يهان محمد رسول الاسلام

تحديث

اصدقائي المدونين والمدونات متابع لتعليقاتكم المميزه المليئه بالتشجيع حتى من غير المسلمين
دمت جميعا بود وحب وجزيتم جميعا خير
مازلنا نطمح الى مشاركاتكم في البلوج المخصص للتعريف بالرسول الكريم

الا رسولي

38 comments:

Unknown said...

انا ارفض ان يهان حبيبى رسول الله

حسبى الله ونعم الوكيل

أميرة البلطجية said...

وانا كمان معاكو

فى القلب said...

أنا يا اسكندرانى معاكو و حالاً هحضر بوست فى الخصوص ده
جزاك الله خير يا اسكنرانى

Hadota ... حدوتة said...

شىءاقل ما يقال عنه انه قمة الالم
حسبى الله ونعم الوكيل

son's egypt said...

السلام عليكم
طبعا كلنا نرفض هذه الاسلوب في حرية الراي لان حرية الراي ليست كذلك كما يروا واناان شاء الله اعمل كل اللي افدرعليه في كتابة سيرة اشر ف خلق الله

hazem shalaby said...

صديقى .. وحشتنا و الله يعنى حتى و انت فى اجازة مجامل دائماً و ثائر دائماً ربنا يكرمك يا ريس و يجزيك خير عن هذا البوست لكن يا سيدى الحبيب اكبر من كل هؤلاء الاقزام وسيرته اعطر من ان يشوهها هؤلاء الجهلة ... عموما سأنتظر ما ستسفر عنه محاولاتكم وانا معكم بإذن الله .. الا رسول الله ... تحياتى يا ريس ولاجازة كده مالها طولت

momken said...

انا لا ارفض
انا اكره واعادى من تطوع له نفسه
ويفكر فى اذاء سيدى وسيده وسيد اهله وسيد بنى ادم جميعا مسلمين وكفره سيدى رسول الله
واعلن العداء لبلد الكلاب سويسرا
وبلد البقر الدنمارك
واشهد الله انى ساموت اكرههم
واذا جائتنى الفرصه سانتقم من حالوا النيل من عرض رسول الله
تحياتى

mohand said...

السلام عليكم

انا معاكم

سهر الليالى said...

أنا معاكو طبعا
بس رسولنا الحبيب اكبر من اننا نرفض بس
زائد انى مش عجبانى كلمة نرفض دى كأننا مخيرين بين نقبل ونرفض
وحسبنا الله ونعم الوكيل

Esmat said...

جزاك الله كل خير
انا معاكو
وإنشاء الله حكتب بوست
إلا رسولنا الكريم
فداه نفسى

كلبوزة لكن سمباتيك said...

و انا كمان
اللهم صلى و سلم و بارك على محمد و سلم تسليما كثيرا

Unknown said...

وانا رحت فيييييييين
الكلام ده ميتسكتش عليه
وانا معاكواااا يا جماعه
الا رسول الله

Dr. Eyad Harfoush said...

عزيزي اسكندراني
أنقل هنا تعليقي على بوست انسان الذي وصلت له عن طريق مدونتك،

شعور ديني و انساني نبيل
لكنني لي اضافة فيما ينبغي عمله، وهي من نقطتين
1- العقلية الغربية لن تقتنع ابدا بفكرة تقديس شخصية دينية و رفعها خارج اطار حرية الرأى، انظر كيف يصور السيد المسيح في كثير من الاحوال لتعلم ان الموضوع ليس اضطهادا ضدنا و لكنه مبدأ فكري يتطرف في امتهان الشخوص الدينية بعد ان تطرفت الفاتيكان لقرون في تقديسها، ليس هذا من التحضر في شيء و لكنه واقعهم

2- المشكلة ليست فيما يرسمون، المشكلة في ان هذه هي الصورة المحفورة باذهانهم عن سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم، و هذا تقصيرنا

تحياتي و تقديري لفكرتك الايجابية، اما مشاركتي فستكون موضوعا للرد على الشبهات الغربية، ليست بالعربية و لكن بالانجليزية، فهدفي ان يفهم الحقيقة و لو غربي واحد، تحياتي

اسكندراني اوي said...

اصدقائي
واحبائي زواري الكرام

شاكر ليكم تعليقاتكم

ولكني ارجوكم ارجوكم

كونو اكثر ايجابيه
ودعونا نقرا ما ستكتبون في مدوناتكم

جزاكم الله خيرا عللى غيرتكم المحمدوده على رسول الانسانيه

لكم كل التحيه

وجزيتم جميعا خيرا

البنت الشلبية said...

معاكم طبعا
اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين
ده سيد الخلق صلى الله عليه وسلم
لازم على الاقل نتكلم ونرفض
جزاك الله كل خير يا اسكندرانى

نانو said...

جزاك الله كل خير يا أسكندرانى
وطبعا كلنا معاك الا سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
انا كنت منقطعة عن المدونات والتدوين فى رمضان لان بصرحة معنديش وقت وشايفة ان اولى بالوقت ده العبادة والقرأن بس لما شفت التدوينة دى صدفة حسيت بالدم بيجرى فى دماغى كله الا الرسول وانا معاك يا اسكندرانى

§a§a said...

حسبنا الله ونعم الوكيل

el2ahwagi said...

لست مسلما و لكنى أحترم كل عقيدة و كل دين

و أنا أرفض أن يهان أى نبى أو داعية حق و نور أو أى رمزا دينيا

و أنا أرفض أن تهان عقائد أى إنسان مهما كانت عقيدته بسائر هذه المسكونة

أحب أن أزيد أن كل من ينشر أو يكتب سفاهات عن معتقدات الآخرين و أجمع هنا لأشمل بعض المدونات أيضا فهو إن دل لا يدل سوى عن سخافة عقول أصحابها

abo salah said...

بعد السلام عليكم

كلنا نرفض ياأخي أن يهان رسولنا الكريم

وكلنا معك بإذن الله

وجزاك الله خيرا

ابن رشد said...

اسكندراني انت عندك حق بجد عندك حق
لازم كلنا ندافع عن رسول الله و نقول كلمة الحق
انا معاك في التدوينة دي و هتلاقي اميلي على مدونتي

bastokka طهقانة said...

ان شانئك هو الابتر
صدق الله العظيم

إنسان || Human said...

إسكندراني ...أرجو منك إضافتي عندك في الياهو ...
إميلي
human_hv2010@yahoo.com

يا مراكبي said...

كلنا نرفض أن يهان رسول الله صلى الله عليه وسلم

كلنا يهفو لكي يكون من احباب المصطفى صلى الله عليه وسلم

جزاك الله خير الجزاء

el_assel said...

معاكو طبعا
والله حاجة تزعل

نهر الحب said...

انا ارفض ان يهان رسول الله وعلينا باتباعه لكي نثبت حبنا له

انا اسفه البروفيل ظهر المدونه هي باسمك نحيا

http://nahrelkher.blogspot.com/

Esmat said...

صديق الصدوق
اسكندرانى
احييك صديقى
قولى إزاى اضع رابط
إل رسولى عندى
واضع اسمى
تحياتى

•√أريـ السمر ـج√• said...

جزاك الله كل خير

Desert cat said...

انا كمان ارفض ان يهان رسول الله
ومعاكو باذن الله

Esmat said...

عزيزى إسكندرانى أوى
أشكرك
وصلتنى الدعوة
ودخلت
لك جزيل التحية

أميرة البلطجية said...

بعتلك ايميلي على ميلك ان شاء الله
وجزاك الله خيرا

loumi said...

العزيز اسكندراني قوي
كلنا معاك
وجزاك الله كل خير عنا
كلام د/إياد حرفوش صحيح
ويجب أن نعلم جيداً أننا بحاجه لمخاطبة الغرب وتغيير الصورة المحفورة في أذهانهم عن رسولنا عبر عصور وعصور
ويجب ان لا يخفى علينا أن هذه إحدى وسائل إستعداء الشرق على الغرب
و المستفيد الأوحد من ذلك هي القوى الخارجيه التي لا تسعى لشىء إلا إثارة الفتن ليس فقط بين الدول وإنما داخل كل دوله على حدى
تحياتي لك
وربنا يككل خطاك بالنجاح
تحياتي
هو إنت غيرت الخلفيه الروز ليه؟

اسكندراني اوي said...

اصدقائي المدونين والمدونات
متابع لتعليقاتكم المميزه
المليئه بالتشجيع
حتى من غير المسلمين

دمت جميعا بود وحب
وجزيتم جميعا خير

مازلنا نطمح الى مشاركاتكم في البلوج المعمول للتعريف بالرسول الكريم

http://elarasoly.blogspot.com/

أوشه said...

كلنا معاكوا
وربنا يقدرنا نعمل حاجه تسمّع وتعمل فرق

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

وطبعاً انا معاااااااااكم

~ Bato0ot ~ said...

ana kman ma3ako .. w arfod an yohan 7abeby rasul allah ..

مهندس مصري بيحب مصر said...

و أنا كمان أرفض أن يهان الرسول صلى الله عليه و سلم

Hannoda said...

أرفض بالطبع أن يهان رسولي و رسول الخلق أجمعين

وبالرغم من أنه أعلى من أن يهان وفق كل لسان و كل انسان ولكني بقلبي و كل ما أملك أرفض معاك

وربنا ينعم علينا بالاخلاص و قوة الايمان

L.G. said...

رأيي في الموضوع ده معلش محسوم بقوله تعالى - إنا كفيناك المستهزئين - وعن نفسي أنصره باتباع سنته لن يؤذيه صلى الله عليه وسلم كلام من غير أمته لكن يؤذيه ويحزنه مساؤي أمته
وكما قال د / اياد عندهم عادي مش سيدنا محمد بالأخص الأهم أن يكون كل فرد مسلم مثال مشرف لما عليه الاسلام وبس والمهم نبدأ بأنفسنا لننجو نحن وبعدين نساعد الباقي وفي جميع الحوال سدد الله خطاكم