Tuesday, March 11, 2008

انا عندي حنين

كم منا عنده حنين؟؟؟؟؟

ويا ترى لمين ؟؟؟

77 comments:

Unknown said...

اكيد الحنين للاسكندرية
فما اجملة مكان نحن الية

Unknown said...

للاسف مش حنين لمكان لانى متواجده فى اكتر اماكن بحبها
ومش لاشخاص لان حواليا كل اللى بحبهم ويحبوني
بس عندي حنين للاخبار الحلوة وتغير الاوضاع للاحسن
تحياتى يا هندسه
الله ينور يا باشا على الموفي والاغنيه
كده بقى هوصل السلام وعليه سندوتش فول كمان

مـحـمـد مـفـيـد said...

أكيد كل واحد فينا عنده حنين
ولكن تختلف من شخص لشخص

كلاكيت تانى وتانى said...

الحنين واة من الحنين الحنين الذى يحملنا لعالم من الذكريات الجميلة التى لا يمكننا نسيانها او يحملنا لأشخاص عشنا معهم ولم يسعدنا الحظ باستمرار سعادتنا معهم انة الحنين الذى يبكينا ليلا ويؤلم قلوبنا ويتركنا دون أستئذان فلا نعرف لماذا زارنا ولا لماذا تركنا
واةةةةةةةةةةةةة من الحنين لبحرك يا اسكندرية وذكرياتى فيكى الهنية
اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

عندي حنين للفرح على المستوى الشخصي والعام
بقالي كتير مفرحتش من قلبي

ربنا يصلح الأحوال

tota said...

انت كنت فييييييييييييين والله بجد انشغلت عليك
كده تحرمني من دخول مدونتك ده انا كنت زعلانه قوي ولفيت المدونات اسأل عليك
--------------------
انا عندي حنين للمكان وللهوا وللتراب وللدوشه عندي حنين لمصر كلها ولكل انسان فيها وبكل مافيها
سلامي ليك يااسكندراني قوي
بتمنالك كل الخير

اسكندراني اوي said...

ايويه
اه من اسكندريه ومن الحنييييين اليها
نورتي

اسكندراني اوي said...

لماضة
اهلا يا دكتووووووووره
يارب يجعل كل الخبار الحلوه من نصيبك
هههههههههههه
كمان سندوتش فول
ده ايه التبذير ده كله
نورتي

اسكندراني اوي said...

مـحـمـد مـفـيـد
اكيد
مش بس الاشخاص
لا الاماكن وده الاصعب
اتخيل كده انت ايه رايك ؟؟؟

اسكندراني اوي said...

كلاكيت تانى وتانى
على رسلك سيدتي
كان الله في عون كل المشتاقين للذكريات

اعلم ان الحنين احيانا يؤلم ولكن الامل موجود دائما

تحياتي ليكي

اسكندراني اوي said...

آلام وآمال
يارب يفرحك دايما
ربنا يصلح الاحوال كلها

اسكندراني اوي said...

Queen eraser
انا كتبت عندك وقلتلك اللي فيها
نورتي

اسكندراني اوي said...

tota
سالت عليكي العافيه يارب
لا حرمنا الله من سؤالكم
اه يااااااني
انتي كمان زيي
ربنا يرد الغايبين كلهم

سلامي ليكي

Hannoda said...

مين ده اللي ماعندوش حنين

للحناطير بتاعة جديقة سعد زغلول وموقف السوبر جيت اللي نقلوه و ضيعوا مني متعة القاعده مع بابا على كافتيريا ..... ياه نسيت إسمها ده اللي جنب الفندق
ايييييييييه.. لاااااااااا مش ممكن أنسى الاسم

شفت بقى المفاجآت اللي تزعل!!!

المهم كنا بنقعد عليها و نتفرج على المسافرين حبا في أجواء القاء و الوداع و الشنط و الاستعجال و بهجة الوصول و حرقة الفراق

كانت عاده قديمة قبل تذوق الغربة

ياه

صورة ده ولا حكاية يا اسكندراني

تغيب و تختفي و ترجعلنا بذكريات إحنا مش حملها

الناس جت تدور عليك في مدونتي و كنت لسة حاجي أعمل بحث عنك في الفيس بوك
مدونتك كانت مابتفتح خالص

:)

تحياتي

اسكندراني اوي said...

hannoda
اخلا وسهلا والفين مرحبا
ايه الغيه اللي تقطع القلب دي
دقتي دلوقتي طعم الغربه وعرفتي فرحه اللقى وحرقه الفراق
اه يااااااني
انا موجوديا ستي
ولا حرمنا الله من سؤالكم علينا

تحياتي

loumi said...

ألف حمدلله على سلامتك يا خااااااااااااااال
أيوة كده
منور البلوج
والدنيا كلها

طبعا أنا لا عارفه أشوف ولا
أسمع
أأأأأأأأأأأأأأععععععععععععععع
بس أعتقد إنها فيروز
أنا عندي حنين
ما باعرف لمين

أقولك
أنا أصلي عشت نص عمرى فى دمشق
والنص التاني هنا
أجى هنا أحن لهناك
واروح هناك أحن لهنا
وبعدين الحنين كله دخل في بعضه
ودلوقت البركه في النت والإتصالات
إللي قصرت المسافات بين الناس
بس بيبقا الحنين للأماكن والذكريات
طولت عليك
معلش ما إنت إللي غبت كده
:):):)

سلام يا خااااااااال
وترجع لناسك بالسلامه يا رب

koukawy said...

حنين .....لأسعار زمان

فى القلب said...

حنين حنين

كلمه تحمل السحر و الخيال و الالم

عارف يا سكندرانى

متعدش

ربنا يجمعك مع كل ألى مشتاء ليهم

Unknown said...

أنا عارف انى كنت مأموصة منك ؟ انت أختفيت ليه كده و قفلت المدونة من غير ما تسيب اى خبر ؟

ماشى يا سيدى

----------------

على العموم حمد الله على السلامة رجعت تنور تانى

طبعا كلنا عندنا حنين و ياله من كائن حى ينتشر كالدماء لكن ليس له دواء
حنينى لحاجات كتير
لأسكندرية صيف و شتا
للطفولة بس الى كان نفسى أعيشها
لصديقتى هبة الله يرحمها
لأستاذتى
لمدرستى
لكليتى

يااااااااااااه حاجات كتير الحقيقة

اسكندراني اوي said...

loumi
الله يسلمك
الدنيا والبلوجات منوره بيكم
ليه بس مش عارفه تشوفي ولا تسمعي
هيا الاغنيه فعلا انا عندي حنين
مع بعض الصور للاسكندريه
جميل اوي اننا يكون لينا ذكريات في كل مكان

نورتي يا خانوووووووووم

اسكندراني اوي said...

koukawy
ههههههههههههه
فين اسعار زمان
نورتي

اسكندراني اوي said...

فى القلب
واي سحر وخيال
انها تحمل كل كل الذكريات

ربنا يجمع كل الحبايب مع حبايبهم

اسكندراني اوي said...

عاليا حليم
هو مين اللي له حق يتأمص
دا انتي حتى ما سالتيش ياترى مختفي فيين
عموما نورتي يا ستي

اكيد الحنين لكل كل القديم

نورتي

حسن ارابيسك said...

قالو ليـكي وقـالوا ليـا
اللي فيـكي هو اللي فيـا
دوايـا فيكي ودواكي فيـا
وبعدوا بيـكي ولفوا بيـا
لقيت إيديكي لسة في إيديا
ده أنـا ليكي وانـتي ليـا
وأاااااااه يا أسكندريـة
وأاااااااه يا أسكندريـة

فينك ياأبواسكندر من زمان
عاجبني فيك قوي ان الغربة مايتموتش حاجات حلوة فيك زي عند ناس كتير
لكن العكس تماماً معك جواك حنين صاحى 24 ساعة في ال 24 ساعة
وده مش جديد على أبناء الاسكندرية
وأاااه يا اسكندرية

اسكندراني اوي said...

حسن ارابيسكابو علي يا جامد
ايه يا عمنا الكلام الكبير اوي ده
الكلمتين دول عاوزين لهم بوست بحاله مش تعليق

ماينفعش الحنين يموت
ما ينفعش الحلم يتخنق
لان كده بكون حكمت عى نفسي بالموت
تصدقني لو قلتلك وبالرغم من الغربه ومتاعبها
انا لسه بحلم

تحياتي ليك يا باشا وياريت ما تطولش الغيبه

Jana said...

سبحان الله ..مع انى عمرى ما سبت اسكندرية لاكتر من اسبوع...يعنى عمرى ما حسيت بالحنين ده ليها ..الا ان الاغنية والكليب والمود اللى حطتنا فيه ...خلوها توحشنى وانا فيها
ربنا يرد غيبتك ويجمع شملك بأهلك على خير يارب
ليك علينا يا سيدى نضربلك واحد كشرى اسكندرانى من عند انا ميشو وساندوتش من صواريخ..ونحليلك بايس كريم من الشيخ وفيق...عشان ميبقاش فى نفسك حاجة

انا حنينى الحالى للمة على سفرة غدا مع والدى الله يرحمه

تحياتى

ADMIN said...

alex alex alex انا حنينى لها لا يوصف نفسى ارجع لها

اسكندراني اوي said...

Jana
ربنا ما يكتب عليكي الغربه ابدا ابدا يارب
ويخليلك الي بتحبيهم

اما امنيتك فان شاء الله تتجمعي مع الاوالد في مكان احسن ومع ناس احسن
العمر الطويل كله ليكي يارب

لكي التحيه والشكر على التعليق

اسكندراني اوي said...

شاب اسكندرانى
ربنا يكرمك ويردك ليها تاني على خير وعافيه يارب

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

حنيني لايام الطفولة وأصدقاء الطفولة والطيارة الورق اللي كنا بنطيرها انا وحبيب الطفولة وبيتي القديم ولمة العيلة

البنت الشلبية said...

سلام عليكم
ازيك يا اسكندرانى يا كبير
انا اسفة على تاخيرى لكن والله على البال لانى مقدرش امتنع عن بلوج اسكندرية الى بحس بهواها اول ما ادخلها

انا حاسة بحنين لتيتة الله يرحمها ..ماتت لكن حاسة بيها وساعات بحس انها بتبص عليا وبتواسينى لما اكون زعلانة زى ما كانت بتعمل وهيا عايشة

بحن لايام زمان ولو انها مكنتش كلها سعادة اوى

اتمنى انك تكون بالف خير
سلام

ammola said...

الحنين للاماكن
الحنين للازمنة
الاشخاص بيتغيروا
لكن الذكرى بتكون لمكان وزمان وموود
حاقولك ايه بس ...خلينى ساكتة
البلوج بتاعك كان مكتوب عليه للمعازيم فقط..هو انا مش معزومة؟

نبض اسكندرية said...

بشتاقلها وانا فيها؟

وبشتاق للبحر وهو قدامى؟

مابالك بقة بالناس المحرومة

ربنا يهونها ايام علينا وعليكوا

اسكندراني اوي said...

المفقوعة مرارتها
اه البيت القديم ولمة العيله
اه من هذه الايام وحلاوتها
نورتي وقلبتي المواجع

اسكندراني اوي said...

البنت الشلبية
ازيك يا ست الكل
الف اهلا وسهلا بيكي
الايام اللي بتحكي عنها دي في خيالنا كلنا مع اختلاف الاشخاص طبعا
اشكرك على سؤالك علينا
انا الحمد لله بخير
عارف انا اصلي كنت قافل المدونه
ومكنش حد بيدخل

عموما انا شاكر ليكي جدا السؤال هنا وفي الشات بوكس

نورتيني والف اهلا وسهلا بيكي

اسكندراني اوي said...

ammola
تحياتي يا ستي
والله البلوج مكانش فيه معازيم خااااالص
انا كنت على وشك اني الغيه اصلا
لكن قلت اقفله شويه كده

وعموما المره الجايه حبعتلك دعوه
وش بيضحك وجنبيه وش مكسوف

اسكندراني اوي said...

نبض اسكندرية
ايييييييييييييييه
ربنا يهوووووووون ياااارب

مدحت محمد said...

شوف انا مرحتش اسكندرية غير مرة قضيت فيها اسبوع
من اجمل ايام حياتى بجد
اسكندرية مفيش اجمل منها
يابخت الاسكندرانيين بااسكندرية

Desert cat said...

اولا حمد الله على سلامة حضرتك ولو انها متاخرة شوية
ثانيا انا حنينى لشخص مش لبلد
ايييييييييييه
كان لازم من تقليب المواجع يا استاذى
تحياتى

shreen said...

الاسكندريه
الجميله
معشوقتى فى الشتاء
المرهفه
المطيره
الهادئه

وصديقتى الصاخبه فى الصيف
التى اكتفى فقط ان ابعث لها بسلامى صيفا حتى ارتمى باحضانها شتاء

الاسكندريه
اشعر انها بلد لا تتكررفى التاريخ
لها عبق خاص

او هو نوع من السحر الملقى عليها
الذى يجعلك ان ارتميت باحضانها مره
لابد ان تعود دائما

انها معشوقتى الاولىوالاخيرة

اسكندراني اوي said...

مدحت محمد
لست الاول يا سيدي

وفي اعتقادي لن تكون الاخير
هناك الكثيرين ممن وقعوا في حبها من النظره الاولى

لك كل التحيه والتقدير

اسكندراني اوي said...

Desert cat
الله يسلم حضرتك
اه الحنين لشخص دي بقى حاجه تانيه
ربنا ينولك اللي في بالك يا ستي
لكي كل التحيه والتقدير

اسكندراني اوي said...

shreen
سيدي يا سيدي على الغرااااام
التعليق ده ينفع بوست
بجد والله

تعبيراتك جميله وحقيقيه

لكي كل التحيه على الاحساس العالي اوي ده

Hannoda said...

إفتكرت إسم الكافيتريا يا اسكندراني

نيوإمبريال

شفت بقى الذاكرة بخير

Unknown said...

كل سنة و انت طيب فين عروسة المولد بتاعتى ؟
أرسالك على لون للمدونة

---------------------

أذا كنت من عشاق الحاضر الغائب العندليب الأسمر تقبل دعوتى لحضور ( ليلة عبد الحليم حافظ ) حفل موسيقى على انغام العود يوم الأحد 30 مارس قاعة الحكمة بساقية الصاوى ( أسفل كوبرى 26 يوليو الزمالك ) أحياءا لذكرى رحيل فنان حفر بحنجرته حكاية شعب - سعر التذكرة 20 جنيه و للأعضاء

اسكندراني اوي said...

Hannoda
نيو امبريااااال
قولتيلي
الحمد لله ان الذاكره لسه بخير ويارب دايما
نورتي

اسكندراني اوي said...

عاليا حليم
وانتي طيبه يا ستي
وبالصحه والسلامه
عروسه المولد؟؟
انا بعتها ميل هي لسه ما وصلتش؟؟
وش بيضحك

ماله لون المدونه ولا مؤاخذه
نوع من التغير
اهو يعني
نيو لووووووووووووك

مرحب واهلا وسهلا

مشوارى شكله طويييييييييل said...

السلام عليكم
انت اكيد دخلت التاريخ لانك اول واحد هعلق عندة من المدونة بتاعتى
وبخصوص الحنين
اكيد الواحد بيحن لحاجات كتير بس معظم الحاجات دى للاسف مش بترجع تانى
والةاحد بيزعل عليها اكتر مما هو فرح بيها بكتيييييييييييييير

والاغنية طبعا وهم
لانها
لفيروز

تقبل تحياتى

Bongo said...

تدوينة جميلة

و المدونة كلها جميلة اووي

ربنا يوفقك و اكيد ان شاء الله هزورك تاني

تحياتي

اسكندراني اوي said...

any thing
اهلا وسهلا
ماشي يا سيدي دخلنا التاريخ على ايدك متشكريين اوي

اسكندراني اوي said...

Bongo
الف اهلا وسهلا
نورتي وأنستي

وفي انتظار الزياره ان شاء الله
تحياتي

زى الهوا said...

ربنا يرجعك ليها بالسلامة , بجد باحس لما بادخل بلوج حضرتك إنك اكتر واحد فى الدنيا بيحب بلده او مكان نشأته بمعنى اصح

اسكندراني اوي said...

زى الهوا
الله يسلمك يارب ويرد كل مغترب سالم لاهله وبلده

اخجلتم تواضعنا اوي اوي اوي

شرفتي

tota said...

الحنين اخدك لفييييييييييييين يااسكندراني
يارب تكون بخير وفي احسن حال
سلامي ليك وكل الود

اسكندراني اوي said...

tota
مش عارف والله
انتي شايفه ايه يا توته
الحمد لله انا بخير
اتمنى ان تكوني انتي ايضا بخير وسعاده
لكي كل التحيه والاحترام

Anonymous said...

بيختلف الحنين كما تختلف الذكريات

Dr. Eyad Harfoush said...

الحنين للاسكندرية ، لكن اسكندريتي تبدأ من لوران و تنتهي عند ميناء البصل ، اسكندرية تاني ، و اه من العشق ياني
تحياتي و تقديري

اسكندراني اوي said...

hend...hanady
اوافقك الراي
ولكنه في الاخر حنيييييييين برضه
نورتيني

Doaa Ebrahim Aaql said...

ازيك يا جميل
يارب تكون بخير

انا عندى حنين
لبيتى القديم
اللى عشت فيه احلى
ايام الطفوله

فكرتنى والله

سلام ياجميل

حـــــدوتـــــة said...

انا فعلا لما ببعد عن اسكندرية
بحس انى عايش ضيف فى اى مكان تانى
حتى لو كنت فى بيت العيلة
ومبستريحش غير لما برجع وبحس انى رجعت بيتى
اسكندرية وبس
سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام

اسكندراني اوي said...

princess dodo
يا مرحب يا مرحب
الحمد لله انا بخير
والله الحنين كتييير وكبير لكل حاجه حلوه فاتت علينا في حياتنا

لكي التحيه

اسكندراني اوي said...

حــدوتـــة
اسكندريه الماريا
اه ياااااااااني
بجد بجد دي اكتر حاجه بحنلها
بيتي
ومدينتي
فعلا اسكندريه
وبسسسسسسسسسسسسسسسس

نورت

قوس قزح said...

دايما الحنين للمكان بيكون نتيجة للاوقات الحلوة فيه
عشقى للاسكندرية مش بس لانها مدينة جميلة لكن لان كل لحظاتى بها اجمل

زُمُرده said...

املكه في كل لحظه
يتخلل خلايا جسدي
يسري في عروقي

ذلك الحنين
بكل انواعه لكل الاشياء
ملموسه او غير
وخصوصا الاسكندريه
حبوبتي اللي بتوحشني بالرغم اني فيها

ساعات بحن لاشياء غريييييبه
واحداث حزينه
وناس غريبه جدا عليا

Lemonada said...

انت حتقلي عن الحنين
طب مر علينا وشوف البوست الجديد وهو يقلك عن الحنين

اسكندراني اوي said...

Rainbow
يا سلاااام على الكلام الجميل
والاحلى منه الاوقات الجميله اللي بتتكلمي عليها
الناس كلها بتحب اسكندريه زيك كده
اشكرك على الزياااره

اسكندراني اوي said...

زُمُرده
ما فيش غرابه باللي بتحسي بيه
احنا بشر والنفس البشريه دي بحر كبييييير
زي بحر اسكندريه بالظبط
نورتي يا زمرده

اسكندراني اوي said...

Lemonada
يا منعشه
وبعدين بقى
هو الحنين ورانا ورانا

safa7_karmooz said...

بحن لاهدى مكان على وجه الارض

او مكانين

المعمورة فى الشتا او اسكندرية عموما...

وسينا..:)

Unknown said...

الحنين قاتله الله

مش حيموت باه ؟
فى انتظار جديدك
و شكرا على السؤال

بنت القمر said...

المرور للسؤال والتحيه وملاحظه عابره حاله الشجن والكسل طووولت
تحياتي

اسكندراني اوي said...

safa7_karmooz
اؤايدك تماااام

المعموره في الشتا ماشي
اما اسكندريه فبقت زحممممممممممممه
صيف وشتا للاسف

نورتني يا جمييييل

اسكندراني اوي said...

عاليا حليم
لو مات الحنين مات الانسان

بيتهيئلي كده

اشكرك لمرورك وادام الله المعرووووف مش كده ولا ايه

نورتي

اسكندراني اوي said...

بنت القمر
ادام الله سؤالك علينا
وتحيتك بالطبع مقبوله ولكي مثلها ومثلها ومثليها
وش بيضحك

معاكي ان حاله الشجن طولت
لكن مافيش كسل والله انا عندكو كل يوم ومتابع معاكو بس الامور مش متظبطه شويه

تحياتي واشكرك جدا للسؤال

بنوته مصرية said...

انا عندي حنين لي حاجات كتيرة

حنين لي امي ارتمي في حضنها

حنين اني اشوف بابا قدامي

حنين لشخص ما وحشني اووي

حنين لي ايام عشتها وكانت اجمل ما في عمري


بجد مفيش حد منا معندوش حنين لي حاجات معينه ويتمني يرجع الزمن ويصلح منه حاجات ويرجع منه حاجات ضاعت منه

لك كل التحية
رودي

zezet said...

تسلم الايادى

samah said...
This comment has been removed by the author.